Museer och regn

Nu är det måndag igen, och ändå är det fortfarande januari! Den här månaden tar verkligen aldrig slut. Det är nästan en hel vecka innan det äntligen rulla på och blir februari, som normalt bara rusar iväg, och sedan kan det äntligen bli tal om lite riktiga vårkänslor. Jag använder den tråkiga tiden till tråkiga saker, som att komma i form innan sommaren. Det kommer nog ta större delen av våren men då får det väl göra det då.


Helgen har varit lugn, och lite deppig i det regniga, hala vädret. I lördags var jag och mannen först på kulturhuset och tittade på deras tillfälliga utställning (fotografier av hårsnoddar med hår i) och på byggprojektet, som visade sig vara riktigt intressant. Det är en modell av innerstaden som sträcker sig ut till globen och motsvarande norrut. Alla nya bostäder som planeras är vita så man kan tydligt se byggen som kommer att ske. Det kommer att byggas massor inne i stan närmsta tio åren. Allt det som visades var spikade byggen, så det blir säkert mer. Efter det åkte vi till Nordiska museet och gick runt och tittade på deras permanenta utställningar. De hade tedans, levande orkester som serverades tillsammans med te och scones. Äldre par svängde runt på dansgolvet, det var underbart att se. Det är någonting med danspar som rör mig. Lyckan de utstrålar på dansgolvet, de invanda stegen och svängen med höfterna. Vissa av paren såg ut att ha varit danspartners i decennier.


Sen bar det av inåt staden igen och vi tog en fika på ett varmt Sturekatten innan vi åkte hem. Kändes som om vi verkligen gjorde det bästa av dagen. God sallad till middag och en bra film.


Igår var jag runt med lillasyster och letade delar till hennes kök. Hon håller på och renoverar och vi lyckades införskaffa en diskho och spotlights med elkontakter, och få lite nya tankar runt kakel. Kände mig märkligt deppad hela kvällen, vet inte om det beror på mörkret och regnet eller något annat. Bara sådär hopplöst. Att det var söndagskväll och att en lång arbetsvecka låg framför mig hjälpte väl inte heller till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0