Stor och Liten

Jag har hittat den! Efter att ha sökt runt så många saker har jag hittat den lilla söta historien om Stor och Liten. Den låg upplagd på ett diskussionsforum så jag är osäker på om texten är helt korrekt, men i alla fall... Boken heter Vad som än händer av Debi Gliori. Det är något jag ska få tag i för mig själv och framtida barn. Och kanske en och annan vilsen vän.


Liten var på argt humör, levde om och slog i kras.
Slängde, flängde, skrek och tjöt.

Bräckte, knäckte, bu och hu då....
Gode gud sa Stor
Vad nu då ?
Liten sa : Det är en arg liten Liten du ser och ingen älskar mig mer
Å liten sa Stor,

Arg eller ej

vad som än händer, älskar jag dig
Liten sa : Men om jag var en björn då,

säg skulle du älska mig, bry dig om mig?
Så klart sa Stor. Björn eller ej

vad som än händer älskar jag dig.
Liten sa Men om jag blev en insekttyp

skulle du älska mig, krama ett kryp?
Så klart sa Stor. Kryp eller ej,

vad som än händer så älskar jag dig.
Vad som än händer? sa Liten.

Om jag ...var krokodil, plötsligt en dag?
Stor sa: Då skulle jag ge dig en kram som förut

och sen stoppa om dig när dagen var slut.
Men nöts kärleken ut? Går den sönder sa Liten
Kan man lappa och laga den om den är sliten?
Å hjälp sa Stor,

Vem vet sånt bestämt?
Jag vet bara att jag älskar dig jämt
Liten sa: Men när vi dött och inte finns och så,

älskar du mig då? Kan kärleken bestå?
Stor höll Liten hårt och de såg genom sitt fönster,

såg på månens sken och tusen stjärnors mönster.
Liten se på alla stjärnorna som gnistrar så, min vän.

Och minns att några dog för länge sedan
Där gnistrar det i natten, de som en gång var.

Kärleken är som stjärnorna: Den finns alltid kvar...


Kommentarer
Postat av: Bodil

Den gick rakt in i hjärtat. Kram min vän

2009-02-25 @ 09:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0