Elderna i Australien

Jag läser de små historierna om människorna som drabbas av bränderna i Australien. En av mina största fasor, att bli innebränd. De temperaturer, det eldhav som härjar är inte något som jag ens kan föreställa mig, men det gör ändå ont i mig. Systrarna som försökte rädda sina hästar. Mamman som försökte rädda sitt spädbarn, människor som offrar sig för att få ut andra. Elden beskrivs som ett levande väsen, som härjar och tar sig fram och slukar allt is in väg. Människorna förkolnar, byar utplånas, djurarter försvinner för all framtid.


Och att tänka sig att det är människor som har startat delar av dessa. Medvetet, kallblodigt. Vad är det för värld vi lever i?


Kommentarer
Postat av: Iceea

Fast lite undrar jag... Om de vet att elden är påväg, varför flyr de då inte tidigare? Varför vänta tills elden knackar på dörren?!

2009-02-10 @ 10:03:07
URL: http://iceea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0