Att välja är viktigare än vad

Om man bortser från att jag inte är så bra på att bestämma nya saker, har jag gjort ett väldigt bra jobb den sista veckan och nästan helt hunnit ikapp allt som blivit liggande under semestern. Det har känts bra. Jag gillar när jag känner mig effektiv. Idag hade jag ont i hjärtat igen. Kanske mindre bra. Men jag känner mig inte stressad.


Igår var jag ute och åt med min fd chef. Vi åt små tapas med getost och äppelmarmelad och vitlöksfrästa tigerräkor och små potatisar med chiliaioli och drack vin. Hon har skaffat sig ett par ruskigt bra erbjudanden om jobb. Jag är så glad för hennes skull, och vet att hon kommer att välja det rätta.


Det är svårt, det här med att välja. Ibland när jag känner mig filosofisk tänker jag att det är valen som ställer till alla problem i mitt liv. Samtidigt är det de som är grunden till allt det bra, till lyckan. Ofta kan jag se tillbaka och undra, om jag hade kunnat göra det annorlunda. Men eftersom allt som sker är beror på så många små faktorer, är det omöjligt att se om valen verkligen har lett till där man är. Jag försöker att inte ångra någonting jag gör, och att inte grubbla över det som kunde ha varit. Men ibland är man nyfiken, särskilt om man hamnar inför det större valet som hon nu har gjort. Hur långsiktigt ska man tänka?


Oavsett vad utgången är, hur allt blir, är i mitt fall det viktigaste att jag faktiskt väljer, och att det inte bara "blir så". Någonstans vill jag känna att jag är i kontroll över mitt liv. Även om det bara är för små, små stunder i taget.


Kommentarer
Postat av: Iceea

Jag bjöd hm dem för att jag inte ville bli av med dem helt. Vill träna upp mig. (tror ändå inte "de" hade lämnat mig ifred, jag vet att en är bunden till mig)

2008-09-09 @ 11:20:39
URL: http://iceea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0