Årsta havsbad

Mannens lillebror fyller 25 och släkt och vänner samlas i stugan vid Årsta havsbad. Det är första gången jag träffar hans pappa och första gången jag ska prata med hans mamma, så jag är lite nervös. Men efter en litet knackig start har vi väldigt trevligt. Vi sitter inklämda runt små bord i det härliga uterummet, och bredvid mig till vänster har jag en vän till brodern och mannen till höger och hans pappa bredvid honom som pratar och pratar. Han är en imponerande figur, över två meter lång, bredaxlad och stor. Har har tävlat i tyngdlyftning när han var ung och ser fortfarande ut att kunna lyfta en bil. Håret är silvervitt men ögonen pigga.


Stugan är trevlig. Gustavsbergporslin och kakelugn från 1700talet blandat med plaststolar och smala sängar. Deckare, Allers, Hemmets journal på små bord runt om. En liten tv med två fåtöljer framför. Jag har spenderat en kort helg här i början av sommaren men skulle kunna tänka mig spendera mycket mer. Uterummet är som gjort för sena höstkvällar.


Vi får skjuts av han morbror och moster tillbaka till staden. Nynäsvägen ligger tom och ödslig, trots att klockan inte är speciellt mycket. Jag kurar i baksätet och längtar efter sängen. Bäddar ner mig när vi kommer hem trots mannens protester. Men han behöver också sova. Sover gott och länge. Helgen väntar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0