Ännu en gång, men nu är det nog

En liten middag för tre hölls hos mannen igår. Det var jag, en arbetskamrat och så han. Vi gjorde en stor sallad och hade lite gott bröd till och så pratade vi en massa. Nu har jag svårt att komma ihåg vad det var vi sa egentligen. Vi avslutade med två korta omgångar av TP Millennium. Jag vann inte någon gång. Jag fick inte ens en plupp. Historia är inte min starka sida. Hur ska jag veta att Lord Byron var klumpfotad, eller att Turner målade oväder, eller vilken krog Bellman hängde på i Gamla stan. jag är nog inte så allmänbildad som jag tror. Det jobbiga är att allmänbildning är svår att ta igen. Antingen får man plugga på TPkorten, eller så ska man dels läsa alla riktiga dagstidningar (och analyserna, de är det viktigaste) och sedan alla möjliga historieböcker och konstböcker och litteraturböcker. Det är ett väldigt stort projekt, även om man läser snabbt. Sedan kommer det svåraste av allt: man ska komma ihåg det också. Jag är inte så bra på att komma ihåg sådant jag bara har läst eller hört en gång. Jag behöver upprepa det några gånger. Finns det ju knappast tid till.


Så jag har en annan plan. Nästa gång ska jag ta med spel, och då ska vi se vem som vinner. Jag ska fundera ut något riktigt bra, och sedan ska jag utmana alla som jag har förlorat mot denna helg. Mohahahahahaha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0