Timglas

När jag lyssnar på musik, har jag nästan alltid texten i fokus, och inte musiken. Jag ser det mer som poesi som någon har tonsatt.

Vad det gäller texter, ligger jag alltid i konflikt med mig själv i fråga om jag föredrar Berg eller Winnerbäck. Winnerbäck lyckas ofta fånga samtiden bättre. Jag faller för det enkelt poetiska. Timglas (nedan) är en av mina absoluta favortier, textmässigt.

Timglas
Anna, bussen här utanför går ingenstans

det är ingen som vill någon vart

Jag har åkt så många varv

men det är alltid lika svart

Anna, är det tiden på året som skrämmer?

är vi trygga bakom väggarna här?

Nej jag vill inte få in den där världen

den är så tom och tyst och tvär


Och min tunna karaktär

bara vrider och vänder sig

jag vill vara en bättre man för dig

Ett smartare drag, en lösning

En lanterna på din gungande båt

ja jag vet att jag sluter igen

Men det känns som om det är mig de vill åt

Ja jag vet, men det känns så än


Anna, det är ett timglas som bara rinner

det finns inget att förstå

När himlen är blodröd och brinner

är det natten som tränger sig på

Och jag drömmer så konstigt igen

Anna, håll mig hårt

För jag skakar av alla denna meningslöshet

och förstår bara det som är vårt


Anna, nu tänder de gatubelysningen

bussarna åker sitt varv

Jag letar efter rispor i ytan

en spricka, ett hål, en skarv

Det måste komma nåt bra ur allt

Det måste växa nåt under alla lister

alla bingon, alla tävlingar, alla steg tillbaka


Res mig upp ge mig lust att hänga på

jag skall värma dig Anna

Jag skall lyssna och förstå

För trots all tomhet

trots det timglas som sliter i oss

Så ska vi hitta en väg ändå

Vi skall hitta en plats ändå

Hitta ett hem vi två

L. Winnerbäck


Kommentarer
Postat av: Iceea

Jag är som du. Texter som berör i musik är ren konst.

Träffar det hjärtat så har artisten framfört det den ville förmedla

Winnerbäck är en gud på att skriva texter som träffar och berör!

Men jag blir allt som oftast sorgsen i själen.

2008-10-09 @ 09:37:20
URL: http://iceea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0