Skrivkurs igen!



Idag är det dags för skrivkurs igen. Uppgiften idag har varit att ta med tre inledningar och ter avslut som man tycker är väldigt bra. Dessa är de som jag har valt ut:


Det är en allmänt erkänd sanning att en ogift man som äger en stor förmögenhet måste vara i behov av en hustru.

Jane Austen, Stolthet och fördom


Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät. Sägnen berättar att allt som faller ned i den här flodens vatten - löven, insekterna, fåglarnas fjädrar- förvandlas till stenar som lägger sig i dess bädd. Tänk om jag bara kunde slita ut mitt hjärta ur bröstet och kasta det i strömmen, då skulle ingen smärta längre finnas, ingen saknad och inga minnen.

Paula Coelho, Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät


Tänk på en tekittel? Tänk om pipen kunde öppna och stänga sig när ångan kom ut, så att den blev som en mun som kunde vissla vackra melodier, eller deklamera Shakespeare, eller bara gapskratta tillsammans med mig? Då skulle jag uppfinna en tekittel som läste med pappas röst, så att jag äntligen kunde somna, eller kanske en hel kör med tekittlar som kunde sjunga refrängen till Yellow submarine", som är en låt av Beatles, som jag älskar, eftersom entomologi är ett av mina raisons d'être, som är ett franskt uttryck som jag kan.

Jonathan Safran Foer, Extremt högt och otroligt nära



Avslut

... Och tåget rullade...

Hjalmar Söderberg, Den allvarsamma leken


"Var är du just nu?" frågade hon stilla.

Var kunde jag vara? Jag tittade upp med luren i handen och såg mig omkring där jag stod i telefonhytten. Var kunde jag vara? Jag hade ingen aning. Det enda jag såg var oräkneliga människor som passerade förbi på väg mot okänt mål. Gång på gång ropade jag på Midori från detta ingenstans.

Haruki Murakami, Norwegian wood


Det sista ångmolnet löstes upp i höstluften. Tåget körde runt ett hörn. Harry höll fortfarande upp handen till farväl.

"Han klarar sig säkert fint" mumlade Ginny.

Harry såg på henne och sänkte frånvarande handen och rörde vid blixtärret i pannan.

"Det vet jag att han gör."

Harry hade inte haft ont i ärret på nitton år. Allt var väl.

J.K Rowling, Harry Potter och Dödsrelikerna


Alla dessa tillhör några av mina favoritböcker. Jag tycker att de på olika sätt representerar sina böcker på ett underbart sätt. Det ska bli spännande att se vad de andra har med sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0