Grilldags

Vi har en mysig dag ute i Sundby. Vi är en lagom stor skala om tio personer som har klätt oss så gott vi kan för friluftsliv. Jag muttrar i mina mockaskor, börjar bli dags att investera i ett par stövlar. Men det är inte farligt blött i markerna, elljusspåret är grusat och lätt att gå i. Vädret är tveksamt till att börja med men blir bara finare och finare och sista timmarna har vi klarblå himmel och sol. Vi går en promenad, grillar vid grillplatsen och äter sotig korv och bananer i folie och marshmallows som är hårda utanpå och kletiga inuti och dricker varm choklad. Det är något visst att sitta vid elden som sakta falnar till glöd och se ut över vattnet mellan trädtopparna. Grillplatsen är ganska högt belägen och vi har fin utsikt. När vi har ätit oss mätta och börjar stelna till av kylan går vi och tittar på gårdarna. Uppe vid ridskolan pågår det en dressyrtävling och vi går förbi och tittar på stallen och ridhuset. Det har ändrats om sedan jag var barn, numera ligger det ett litografiskt museum här och värdshuset serverar en avancerad meny med panoramautsikt över sjön. Även badplatsen har fräshats upp, en lång brygga och massa sand har bidragit till att göra den betydligt mer badvänlig än det grumliga vatten jag kommer ihåg. Det är härligt att vara därute igen.


På vägen hem stannar vi till vid Kvarnsjön. Här har jag badat och tjuvrökt och ondgjort mig över livets mysterier med familj och vännen. Underbara sommarkvällar vid klippan där vattnet är sammetsmjukt och smeker en ner i vattnet. Solen står lågt och glittrar i sjön. Jag känner mig lyckligt lottad, som får se allt det här tillsammans med vänner och mannen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0