Fältstudie
Det ligger en tyst aura av elegans och exklusivitet i luften. Det talas inte om den, men man kan se den speglas i de blänkande marmorgolven, i guldknopparna på de förgyllda räckena och den tjocka mattan i entrén. Huset andas stolthet och anor långt tillbaka, och välkomnar med samma värdighet som då det först öppnades för snart hundra år sedan.
Veckans första eftermiddag och det pustas ut efter helgens hektiska handel. Damerna och herrarna som kliver in genom dörrarna knäpper upp kappor och rockar och lossar halsdukarna i halsen för att släppa in lite luft. Regnet smyger med inomhus i lukten av vått ylle och paraplyer som skakas av i entrén. En dam i duvblå kappa med matchande hatt håller ett stadigt tag om räcket när hon tar trappan ner till vänster. Hon tas emot av en mjuk doft av saffran, kanel och ingefära, blandad med den skarpare doften av svart te och nymalda kaffebönor.
Jazztonerna som smygs ut i högtalarna överröstas av ljudet av metall mot porslin och småprat i fiket. Två medelålders damer talar med höga röster över en bakelse och två koppar kaffe borta i hörnet, och bredvid dem sitter en ung kille med fyrkantiga glasögon och dricker en ramlösa med ett vakande öga på sonen i vagnen. Damen fortsätter mot grönsaker och ostar, förbi rulltrappan. Om denna rulltrappa kunde tala, nog har den saker att berätta! Det var här, precis här, som den första rulltrappan i Sverige fanns. Fortfarande historisk men utan att någon lägger märke till den bär den sina gäster uppåt utan att gnälla, vidare mot kosmetik och klädmode, leksaker och böcker.
Kvinnan i baskern, hon med det långa svart håret i en konstnärligt slarvig fläta rör sig inne bland kastruller och grytor. Det blänker till då den putsade ytan speglar strålkastarna i taket. Hon fortsätter längre ner mot vin glas och porslinstallrikar. Ett lågt podie med glittrande tårtfat i guld, en hög ljusstake i mässing och bullformar i klara färger och mönster lockar henne att komma närmre. På tio kvadrat visas andemeningen i huset: en blandning av det unika och det massproducerande. Saker man behöver och saker man trånar efter. Välkända designers och varumärken som visas här med ensamrätt. De senaste nyheterna och de riktiga klassikerna
Hon fortsätter nedåt längs den raka gången, vänder och vrider på produkter allt eftersom hon passerar dem men verkar inte fastan för något. När hon når ett bord, dukat med klassiskt porslin med sirliga ränder och med en ljusstake i guld och silver får hennes ögon ett intresserat uttryck. Hon låter händerna glida längs den svala metallen, längs de tiotals små formade blommorna som sticker upp och slingrar sig kring värmeljuset i mitten. Ett ögonblick stannar henne blick på prislappen. Sedan plockar hon upp den från bordet och beger sig mot kassan.
Om man sneddar bakom damen ser man in i ett rum fullt med gnistrande konstglas. Unika produkter och begränsade upplagor för de som har råd. En vaktare står längst fram. Hans ögon är tomma och kroppen fastlödd på en påle. Halvmeters båtar, blåsta i flera delar med märkliga huvuden som simmar omkring i de starka färgerna. Mannen i kostym och med skor av blänkande krokodilskinn samtalar ivrigt med de två männen som verkar vara i sällskap. Han viftar med en vit dammtrasa och håller upp en skål med en and i mitten.
- det är det säkraste sättet att investera nu, i konst, värdet på ett unikat av en konstnär som denna går alltid bara upp. And i vas, 75 000 kronor. Ja, det stämmer. Det är Ernst Billgren. Vi hade premiärvisningen hos oss, ett mycket smakfullt event...
Kassaapparaten klirrar till när en flicka i svarta kläder ger tillbaka växel. Hon rundar kassan och räcker över en svartvit papperspåse till kunden. Den dinglar i handen på väg ut mot regnet igen.