Citrusfrukter

Jag har köpt små goda clementiner. Eller vänta! Satsumas? Mandariner? Jag blir alltid så förvirrad av begreppen. Enligt wikan:

Mandarin är en sötaktig mindre typ av citrusfrukt. Mandariner har i allmänhet kärnor, men clementinen är en framtagen variant av mandariner som saknar kärnor. Beroende på källa påstås frukten ursprungligen komma från antingen Mauritius eller Kina. Mandariner slutade importeras till Sverige för 30 år sedan men blandas fortfarande ofta ihop med satsumas och clementiner.

Satsuma är en sorts citrusfrukt som har sitt ursprung i Japan där den heter "unshū mikan". Den är ungefär lika stor som en mandarin men är i allmänhet kärnfri.

Clementinen är den vanligaste formen av citrusfrukt i Sverige. Det är en förädlad variant av mandarin som saknar kärnor. Fruktköttet är mycket saftigt och frukterna är lätta att skala. I Sverige importeras clementiner från Spanien och Marocko under höst och vinter.


Det är nog clementiner. Goda är de i varje fall.


Kommentarer
Postat av: Iceea

Jösses så galet! Clementinmandarin...

Ha,ha... jag har iaf alltid "oturen" att få kärnor i mina "hobbit" appelsiner ;)

2008-10-03 @ 10:43:14
URL: http://iceea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0