Julklappslistor

Jag har börjat med julklappslistor och att fundera över vad jag själv vill ha. Det var enklare förr. I över tio års tid hade jag samma önskelista med några små förändringar: en ponny, världsfred, leksakshästar, resa med familjen och mera leksakshästar och stallsaker. Vad önskar jag mig i år? Vad behöver jag egentligen? När jag går omkring i min lägenhet är den fylld till bredden av saker jag har köpt. Saker jag har känt begär efter, saker jag har behövt, saker jag har gillat färgen eller formen av, saker jag har fått, saker jag har sparat, saker jag har ärvt. Jag skulle nog kunna skänka hälften till något välgörande ändamål och fortfarande ha mer än så att det räckte. Och tänk så mycket plats det skulle bli i skåpen... jag skulle kunna ha allt i prydliga rader och små burkar. Kanske vore något inför den här julen - alla presenter är från hemmet.

  

Problemet är ju bara att jag älskar att handla julklappar! Jag älskar att fundera ut vad jag ska ge, hitta den perfekta klappen, slå in den med omsorg och olika band och papper, skriva kaligrafiska juldikter på små fina julkort och lägga dem försiktigt i kassar i väntan på den riktiga julgranen. Inte helt lätt att vara en produkt av konsumtionssamhället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0