Farmor

Min farmor ligger döende. Mamma ringde precis och berättade att hon hade fått en morfinspruta för att inte ha så ont när hon dog. Tydligen gör det väldigt ont när hjärtat beslutar sig för att ge upp. Hon ringde för att fråga om jag ville åka dit. Men jag har inte träffat min farmor senaste året. Mamma säger att hon ser helt annorlunda ut, så liten, insjunken, sjuk, gammal. Även om hon var dålig sista gången jag var där, och inte hade någon större koll på vad som var vad och vem jag var, var hon så pass pigg att hon kunde hänga med i några gamla barnsånger och psalmer. Det är kanske själviskt, men jag vill inte förändra bilden. Det hade kanske varit annorlunda om det hade varit mormor. När vi växte upp delade mamma och pappa upp oss - farmor tog hand om storasyster när de var borta, och mormor och morfar mig och lillasyster. Jag har en närmre relation till min mormor. Därmed inte sagt att jag inte tycker mycket om min farmor, det har jag verkligen gjort. Men de sista åren har det inte varit hon i hennes kropp. Ju sjukare hennes huvud blev, desto mindre kände jag igen henne.


Även om jag har varit förberedd känns det plötsligt så definitivt. Och det känns så märkligt och skuldbelagt, att medan hennes liv sakta slocknar, går jag på lunch som om inget hänt.


Kommentarer
Postat av: Bodil

Herregud... så fruktansvärt. Och det är så jobbigt att man inte vet hur man ska tackla det. Kan bara säga att jag känner med dig och din familj. Väldigt märkligt dock, det slumpar sig så att jag håller på med ett blogginlägg om min farmor, som visserligen varit borta i flera år...

2008-05-26 @ 13:39:03
URL: http://bodilsminicirkus.blogg.se/
Postat av: Bodil

Herregud... så fruktansvärt. Och det är så jobbigt att man inte vet hur man ska tackla det. Kan bara säga att jag känner med dig och din familj. Väldigt märkligt dock, det slumpar sig så att jag håller på med ett blogginlägg om min farmor, som visserligen varit borta i flera år...

2008-05-26 @ 13:39:23
URL: http://bodilsminicirkus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0