Regnvått Stockholm

Det är inte strålande väder, men jag har en bra helg. Jag och mannen tillbringar fredagen tillsammans bara vi två, vi lagar trerätters, sitter en stund på balkongen och är lyckliga över att bara få vara med varandra. Vaknar tidigt av att solen tittar in genom fönstret och kan ligga kvar länge i sängen innan vi behöver gå upp. Äter en god frukost; smooties, goda små bröd, ost och gurka, färskpressad juice. När vi beger oss mot Haga börjar det regna och snart öser det ner. Möter upp med lillasyster på ett Odenplan som badar i skyfallet, regnet öser ner på ett sätt som det oftast bara gör i filmer, och dansar runt fötterna på oss. Vi tar oss till litet fik, läser tidningen, spelar yatzy, löser korsord, väntar ut regnet. Men det fortsätter att falla, och vi går för att finna någon liten restaurang som har lunchöppet. Till slut fastnar vi vid stadens godaste pizzeria och vi sitter ute i ett Stockholm som är regnvått och lite småkallt men luften är frisk och lätt att andas.


Söndagen får istället bli dagen för Haga, och vi vandrar från norra ingången ner förbi Koppartälten och ner för ängen mot vattnet. Utsikten i parken är underbar, nu är den kanske som vackrast. Vi stannar nere vid vattnet, nära Gustav den tredjes paviljong. Det är en underlig känsla att han har stått på samma plats, att träden som står här nu var samma som då. Det är också en underlig tanke att hela Hagaparken är en konstgjord plats. Alla träden är planterade, precis som gräset. Och lite sorligt at det aldrig hann bli klart, att kungen dog mitt i bygget och med det försvann alla pengarna. Men den är vacker och solen värmer skönt när vi lägger oss ner och tittar upp mot den ljusblåa himlen.


Lillasyster kommer efter en stund och vi tar en dryg timme och sätter äntligen vårt program. Nu väntas smådetaljer, som extra snurrar, komma i perfekt takt till musiken och andra lite roliga saker som gör programmet trevligt att titta på. Vi är långt ifrån klara men det känns väldigt bra att ha fått ihop det så här långt. svettiga och andfådda slår vi oss ner coh hinner sitta ett par minuter innan regnet åter börjar droppa på oss och vi packar ihop och beger oss hemåt. Vi går från södra ingågnen till Karlberg, och regnet ökar mer och mer. Det är svårt att tänka dig att molnen kan rymma så mycket regn!


Kvällen blir lugn, vi ser klart en anime, Spirited away, och tar det lugnt. Utanför fönstret fortsätter regnet att ösa ner och blixtrarna lyser upp fönstret med jämna mellanrum. Jag hör åskan mullrna, men inomhus är det torrt och jag har en filt som håller mig varm i det kyliga draget från den vidöppna dörren som släpper in en allt mrkare natt. Hans söndagsångest är lite värre en min. Men jag har ju bara en vecka kvar till semestern. Underbara tid! Somnar innan midnatt och sover gott vid hans sida. Vill alltid vara vid hans sida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0