Kvällens meny

Jag är aningen nervös för kvällens historiska middag, för första gången har vi syskon pojkvänner samtidigt och ska sammanföra dessa med föräldrarna. Det blir säkert trevligt, men eftersom vi är hos mig känner jag lite extra ansvar. Men vad kan egentligen gå fel (förutom att maten blir sådär)?


Kvällens meny:

Förrätt (stående) på balkongen

Små smördegsknytten med ädelost serveras tillsammans med vitt vin


Varmrätt

Min och Syrrans speciella risotto med citron och sparris, kycklingfilé och en grön sallad med spenat, ruccula och gurka. Cocktailtomater enligt krav från Syrran. Och så en massa rött vin.


Efterrätt

Familjens special (en rätt vi alltid åt när jag växte upp), persikohalvor i ugn med ett lager av mandelmassa, after eight och lite cointrou överst med lättvispad grädde och espresso


Har nästan handlat allt, salladen och ny ost måste jag köpa idag (smakade av parmesanen jag köpte igår, och den var inget vidare). Syrrans man ska fixa vinet så jag är övertygad om att det kommer att vara riktigt gott. Under lunchen tänkte jag ta en snabbtur till blomsterhandeln närmast och se om de har några långa blommor för vaser på golvet. Jag var ute och plockade vitsippor och en gul märklig blomma igår (nej, inga maskrosor) som jag har satt ihop till små bordsbuketter i snapsglas. Det är så svårt att duka utan förrättstallrik så att det blir fint, men det här tror jag kommer bli snyggt. Mitt stora problem är att jag inte har åtta kuvert av mina fina tallrika, utan jag får köra fyra + fyra kuvert som hör ihop. Men det kan nog bil fint ändå.


Ibland blir jag så trött på mig för att det måste vara så perfekt, men vi ses ju så sällan, och jag gillar att anstränga mig med sådana här saker. Och jag tycker om när folk har ansträngt sig för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0