Det började med kylen

Det började med att jag skulle torka ur kylen. Någon gång emellanåt slänger jag alla gamla saker som jag inte vill äta längre (burkar med, feferoni, gammal bostongurka, mineralvatten och så vidare), torkar ur och frontar upp allting så att jag får en överskådlig blick över filen och marmeladburkarna. Men den här gången hade jag inte vett nog att sluta där. Jag fortsatte utanpå kylen, och sedan ner på spisen. Tog fram stålull och gnuggade spisplattorna riktigt rena. Men när jag kom till sidan av spisen såg jag in i min ugn. Hua! Jag har inte skrubbat den sedan jag flyttade in (fem år sedan). Vidriga lager med fett som bildats, stänk från mat, sot på botten som luktar varje gång jag sätter på den.


Två timmar och lika många förbrukade svampar senare börjar jag titta i kökslådorna. Så mycket skit man samlar på sig! Jag slänger och slänger men varje gång jag rensar finns där nya, onödiga saker. mitt jobb för med sig att jag också allt som oftast köper hem eller får köksprylar, underbart härligt men farligt eftersom det fyller upp mitt kök. Ingen plats och bara massa smuts. Det slår mig bäst jag skrubbar och torkar att det säkert finns massa ställen i min lägenhet som jag borde skrubba som är lika äckliga som dessa. Hur ofta dammsuger jag tak och torkar av väggar, rensar avlopp, tvättar trasmattor och dörrmattor? Jag sköter veckostädningen utan problem, dammsuger och svabbar golven nästan alltid en gång i veckan, men allt det andra? Insidan av skåpluckor, byta filter i fläkten ovanför spisen, torka bokhyllorna och dammsuga böcker... jag känner mig som en väldigt smutsig varelse. Gör folk sådant här regelbundet? Gör ni det?


Kommentarer
Postat av: Bodil

Åååå nu fick jag ångest! Jag kommer också på sånt där med jämna mellanrum, sköter också veckostädningen exemplariskt men sen då! När man väl börjar upptäcker man hur jäkla grisigt det faktiskt är. Typ väggarna i badrummet, ventilerna osv. Huga nu måste jag städa när jag kommer hem...

2008-05-06 @ 09:04:15
URL: http://www.bodilsminicirkus.blogg.se
Postat av: h

Nej! Stå emot! Det finns så mycket bättre att göra... eller, förresten. Åk hem och städa så kan vi prata i telefon under tiden och gnälla över hur smutsigt vi har det. Äckligt!

2008-05-06 @ 09:16:14
URL: http://protector.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0